Den 30 januari 2017 föreläser jag på Skolportens konferens för svensklärare. Här hittar du programmet för konferensen som pågår i dagarna två. Konferensen innehåller bland annat det här:
• Vetenskapliga perspektiv och praktiska exempel på vetenskapligt skrivande
• Att skapa skönlitterärt läsande elever – framgångsfaktorer och utmaningar
• Kreativ grammatikundervisning med glädje i fokus
• Att skapa källkritiska elever – ta demokratiuppdraget på allvar
• Litterär kanon – ett bidrag till svenskundervisningen?
• Retorikens kraft – förmågan att argumentera och påverka
• Nya infallsvinklar i litteraturens historia
Min uppgift är att tala om hur vi gymnasielärare kan undervisa i vetenskapligt skrivande. Så här beskrivs föreläsningen:
13.20 Att undervisa i vetenskapligt skrivande
Det vetenskapliga skrivandet spelar en betydelsefull roll i gymnasiesvenskan och ställer stora krav på elevernas läsande och skrivande. Det innebär också utmaningar för svensklärare då förutsättningar behöver skapas för alla elever att utvecklas i undervisningen.
Föreläsningen tar ett helhetsgrepp om det vetenskapliga skrivandet ur ett skolperspektiv såväl som ur ett svensklärarperspektiv. Du får ta del av praktiska erfarenheter och framgångsfaktorer direkt från klassrummet.
• Hur kan vi arbeta för att utveckla elevernas skrivande i gymnasieskolan?
• Hur kan undervisningen organiseras rent praktiskt i klassrummet?
• Hur kan vi skapa övningar som engagerar och utvecklar alla?
Åsa Edenfeldt, lärare i svenska och psykologi på Täby Enskilda Gymnasium. Bloggare på www.strategierforlarande.se och författare till boken Läskompetens – lässtrategier för gymnasiets svenskkurser.