TLC – Teacher Learning Community

TLC – Teacher Learning Community

Vi har precis startat upp TLC på vår skola och vi har i vår planering av mötesstrukturen använt oss av sammanfattningen från Sigtuna kommun (se nedan). Vi har planerat att detta ska vara ett långsiktigt arbete och har startat upp sammanlagt sex TLC-grupper på skolan, där jag är samtalsledare i den ena. Totalt har vi tänkt oss att ha tre TLC per termin, och att dessa ska vara frivilliga att delta i. Första gången var dock obligatorisk för alla.

Vi hade vår första TLC på en av studiedagarna i februari och då utgick alla TLC-grupper ifrån våra auskultationer kring temat återkoppling. Jag var alltså samtalsledare i min grupp och försökte fördela ordet så att alla fick berätta om sina auskultationer och vad de tog med sig från dessa. Vi vek tid till att formulera mål i våra personliga utvecklingsloggar och mötet avslutades med att vi bestämde diskussionsämne för nästa träff, vilket blev följande: Hur väcker vi lust och nyfikenhet i klassrummet? Det betyder att vi vid nästa tillfälle kommer att fördjupa oss i detta och berätta om var vi befinner oss nu, ge konstruktiv respons till varandra, samt formulera en kort handlingsplan utifrån det nya lärandet som uppstår i gruppen.

Eftersom vi precis har startat upp detta är det för tidigt för mig att utvärdera den här formen av kollegialt lärande. Jag tyckte det var lite knepigt att både vara samtalsledare (anteckna och fördela ordet) och också vara delaktig i samtalet, men det här tror jag blir lättare efter hand. Under utbildningen Fokus Förstelärare fick jag en mycket god grund att stå på, då flera personer som är erfarna på området berättade om sina erfarenheter kring kollegialt lärande av denna typ. Som samtalsledare är det också viktigt att tänka på vilka frågor man ställer, och det har jag också med mig från denna utbildning, då Skolcoacherna höll i en del. Ett exempel på detta är att OM-frågor kan vara positiva, eftersom de uppmuntrar den enskilda läraren att tänka vidare i andra banor, medan VARFÖR-frågor kan upplevas som kritiskt ifrågasättande.

En svårighet tror jag kan vara att ”få alla med på tåget” eftersom detta blir en mötestyp till utöver ämnesmöten och programrådsmöten, och om innehållet inte är givande finns en risk att det upplevs som merarbete. Därför tror jag att det är bra om TLC-mötena blir tillfällen att dryfta frågor och utveckla undervisningen, snarare än något som skapar merarbete på ett negativt sätt.

Skärmavbild 2015-02-28 kl. 21.06.13Skärmavbild 2015-02-28 kl. 21.06.25

 Åsa Edenfeldt

Källa: www.sigtuna.se

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s