Det första inlägget!

Hej!

Jag heter Åsa Edenfeldt och är gymnasielärare i ämnena svenska, engelska och psykologi. Jag arbetar som förstelärare på en gymnasieskola i norra Stockholm och undervisar just nu i kurserna Svenska 2, Svenska 3, Retorik och Psykologi 2a. Jag har varit verksam i gymnasieskolan i snart femton år och det är framförallt de senaste åren som mitt intresse för pedagogisk utveckling och kollegialt lärande har tagit fart på allvar. Inom ramen för min förstelärartjänst driver jag frågor som har med språkutveckling, lässtrategier och formativa bedömningsprocesser att göra.

I den här bloggen vill jag samla och synliggöra mitt eget arbete och bli en del av det utvidgade kollegium som finns på nätet.  Eftersom jag dagligen läser många olika bloggar av enastående pedagoger ”där ute”, känns kraven höga. Har någon annan redan formulerat det jag vill formulera? Finns det några nya infallsvinklar och grepp att skriva om? Samtidigt tror jag att fler röster skapar mer lärande. Jag tänker här på ett citat av Johann Wolfgang von Goethe, vilket jag stötte på första gången när jag läste Catharina Tjernbergs Framgångsfaktorer i läs- och skrivlärande:

”Alla kloka tankar har redan tänkts tusentals gånger, men för att göra dem till vår verkliga egendom måste vi noggrant tänka dem om igen, tills de slår fasta rötter i vår egen erfarenhet”.

I skrivandet skapar jag alltså också mitt eget lärande, eftersom jag genom att sätta ord på mitt egna pedagogiska förhållningssätt tvingas reflektera och därmed utvecklas. Tack vare att vi kan ta del av varandras reflektioner och idéer har alla lärare numera enorma utvecklingsmöjligheter! Några personer “där ute” har inspirerat mig extra mycket och lämnat starka avtryck på mitt sätt att se på lärande och bedömning. Dessa är:

Hanna Stehagen, lärare, bloggare och föreläsare, vars blogg Mitt språkutvecklande klassrum jag följt i många år och vars bok Språk i alla ämnen – handbok för kunskaps- och språkutveckling i alla ämnen jag har läst, använt och funderat kring extra mycket det senaste året. Denna bok är både konkret och lättillgänglig, och rekommenderas verkligen varmt för alla lärare på gymnasiet som vill börja arbeta språkutvecklande! Hanna Stehagens arbete har också legat till grund för flera av de lärarutbildningar jag har hållit i på min egen gymnasieskola.

Barbro Westlund, forskare och lärarutbildare. Jag kom i kontakt med hennes arbete för några år sedan och har sedan lyssnat på flera av hennes föreläsningar, både “live” och på youtube. Under läsåret 2013-2014 läste jag hennes Att bedöma elevers läsförståelse från pärm till pärm och fick då underlag för det jag känt de senaste åren, nämligen att något väsentligt saknas i arbetet med läsning i skolan. Även på gymnasienivå har vi mycket att lära av Westlunds studie, då eleverna under sina år på gymnasiet konstant utmanas i sin läsning när de möter allt mer vetenskapliga och ämnesspecifika texttyper. De senaste åren har just detta varit ett fokusområde för mig, och i mitt uppdrag som förstelärare verkar jag för att implementera arbetet med lässtrategier som pedagogiskt förhållningssätt, både i svensklärargruppen och andra ämnesgrupper.

Christian Lundahl, professor i pedagogik, vars föreläsningar och arbete har varit en viktig grund i mitt eget arbete med formativ bedömning.  Sidan Bedömning för lärande har varit och är en viktig del av arbetet med formativa processer i mitt klassrum och mitt sätt att se på återkoppling.

Toura Hägnesten, utvecklingslärare på utbildningsförvaltningen och bloggare på Läs- och språksatsningen på Pedagog Stockholm. Toura Hägnestens arbete inom läs- skriv- och språkutveckling ligger till grund för många av mina lektioner, både i svenska och psykologi. Hennes förmåga att sammanställa aktuell forskning på ett lättillgängligt och inspirerande sätt är fantastisk, och jag tycker ofta jag hittar “svaren” på sådant jag funderar på i min egen undervisning hos Toura Hägnesten.

Annika Sjödahl, förstelärare i allmändidaktik och aktiv pedagogisk utvecklare via sin blogg Min undervisning i svenska och engelska. Annika Sjödahl delar med sig av sitt arbete kring bedömning, formativa processer och IKT och är även hon en stor inspirationskälla för mig i mitt dagliga arbete.

Förutom dessa fem personer följer jag flitigt och med stort nöje Två pedagoger – ett klassrum, Marie Trapps blogg Läsförståelsestrategier i praktiken, Catharina Tjernberg, Mitt flippade klassrum, Anna Kaya och Åsa Söderströms Mitt lärarliv och en rad andra skickliga pedagoger.

På återseende!

Åsa

Publicerat av

Jag är gymnasielärare i svenska och psykologi i norra Stockholm och författare till boken Läskompetens - lässtrategier för gymnasiets svenskkurser. Här på bloggen skriver jag om språkutvecklande arbetssätt, läsundervisning med äldre elever, digitalt läsande och skrivande samt naturligtvis undervisningen i mina ämnen. Välkommen hit!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s