Tips för att komma igång med språkutvecklande undervisning och undervisning i lässtrategier

För er som är sugna på att komma igång och arbeta mer språkutvecklande, oavsett ämne, rekommenderar jag föreläsningen Språkutvecklande arbete av Hanna Stehagen. Jag har tidigare nämnt både hennes bok Språk i alla ämnen och hennes blogg Mitt språkutvecklande klassrum i mina inlägg, eftersom de har varit viktiga för mig.

Skärmavbild 2015-01-23 kl. 09.46.04

I den här föreläsningen inleder Hanna (de första åtta minuterna ungefär) med att argumentera för varför alla lärare bör ha ett språkutvecklande förhållningssätt. Hon nämner ett citat av Monica Axelsson som lyder så här:

”Skolans språk är ingens modersmål”.

Detta är något jag som ämneslärare i svenska och psykologi försöker att ha i åtanke hela tiden. Jag tycker att det stämmer så bra! Hur kan jag stötta eleverna språkligt så att de kan uttrycka sig på ”psykologispråket”? Hur ser texterna ut? Hur är läroboken strukturerad? Vilka begrepp återkommer man till i psykologitexter? Vilken abstraktionsnivå har texten vi ska läsa? På vilket sätt ska vi läsa den och varför ska vi göra det? Behöver vi skumläsa, sökläsa eller närläsa tillsammans? Detta är exempel på frågor som jag försöker ställa till mig själv när jag planerar att använda texter i båda mina ämnen. Vi får även konkreta tips på hur undervisningen kan läggas upp med hjälp av digitala verktyg och hon beskriver bland annat wordle som jag själv arbetar en del med.

Ett annat tips är introduktionsfilmen Strategier för läsförståelse som Rolf Ekelund har tipsat om i Svensklärarföreningens grupp på facebook. Under åtta effektiva minuter får vi lyssna till både Barbro Westlund och Catharina Tjernberg, samt se exempel på hur lässtrategiundervisning kan se ut ”in action”. UR betonar i texten som hör till programmet att detta enbart är en introduktion och att man bör man ta till sig teorierna bakom strategierna för att få ett mer fördjupat perspektiv.

Skärmavbild 2015-01-23 kl. 09.53.14Även om de exempel vi får se och höra i flera av sådana här filmer utgår ifrån grundskolan finner jag dem mycket användbara på gymnasienivå. I programmet betonar Barbro Westlund att läsförståelsen är ”grunden för alla skolämnen och biljetten till högskolan”. I allra högsta grad viktigt för gymnasielärare alltså!

Språkutvecklande undervisning handlar inte om färdiga recept utan jag som lärare behöver utgå ifrån mig själv, mitt ämne, mina elever och situationen. Framförallt handlar det ju om att utgå från det jag själv redan vet om mitt ämne och mitt ämnesspråk, och om hur jag kan synliggöra detta för eleverna. Jag har läst Barbro Westlund och haft nöjet att lyssna på henne i flera olika sammanhang, och detta är något som hon ofta lyfter fram. Strategiundervisning är inte som att baka efter ett färdigt recept. Alexandra Wastesson som är lärare i åk 5 berättar i filmen att efter att hon läst om strategier i böckerna blev det viktigt att göra strategierna till sina egna, och det kan jag identifiera mig med. Här får jag otroligt mycket inspiration från andra lärare som delar med sig av sina reflektioner och goda exempel. Jag tycker även att Alexandra Wastesson pekar på något centralt i undervisning av lässtrategier, nämligen: Vad upplever jag som lärare när jag läser texten och hur kan jag visa detta för eleverna?

Jag har fått möjligheten att under två studiedagar utbilda alla lärare oavsett ämne på min skola i både undervisning i lässtrategier och språkutvecklande undervisning. Under dessa studiedagar har jag, precis som Hanna Stehagen, utgått ifrån bakgrunden men vi har också gjort konkreta övningar, tittat på exempel från min undervisning och studerat ämnesspråk i grupper. Vissa lärare har kommit igång med att beskriva sitt ämnesspråk och skapa skrivmallar (i till exempel religion) och min kollega Susanne Durlind, lärare i olika medieämnen, arbetar alltmer utifrån lässtrategier och gemensamt textarbete. Det känns som om vi har kommit ganska långt och att många ”är med på tåget”! På nästa studiedag i början av februari är det dags för uppföljning. Flera lärare har önskat att få fortsätta arbetet och fördjupa sina kunskaper, så roligt!

Åsa

Publicerat av

Jag är gymnasielärare i svenska och psykologi i norra Stockholm och författare till boken Läskompetens - lässtrategier för gymnasiets svenskkurser. Här på bloggen skriver jag om språkutvecklande arbetssätt, läsundervisning med äldre elever, digitalt läsande och skrivande samt naturligtvis undervisningen i mina ämnen. Välkommen hit!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s