Anställningsintervjuer ”på riktigt” – retorik i gymnasieskolan

Hej!

I det här inlägget vill jag dela med mig av något som jag precis har gjort inom ramen för retorikkursen (Retorik 100 poäng) för andra året i rad och som har fungerat väldigt bra. Eleverna på vår skola läser retorik i årskurs 3. De senaste veckorna, alltså medan vi svensklärare har haft ganska fullt upp med att rätta nationella prov, har alla treor inom ramen för Svenska 3 skrivit personliga brev och CV inför sina framtida yrkesliv. Detta har jag fångat upp i retorikkursen och de elever som läser den har fått prova på att gå på anställningsintervju.

Vi har ägnat en lektion åt att förbereda oss och en lektion åt själva intervjuerna. För att göra upplevelsen lite mer ”på riktigt” har jag involverat Täby Enskilda Gymnasiums skolledare i att ställa upp som fiktiva arbetsgivare och alltså agera rekryterare. Eleverna har en och en fått gå upp till antingen rektor, biträdande rektor, VD eller styrelsens ordförande för att bli intervjuade under ungefär tio minuter.  Så här gick jag tillväga:

Skärmavbild 2015-05-12 kl. 21.47.11

Retorikeleven Katrin Kyrk ska strax bli intervjuad av Täby Enskildas rektor Jan Liljegren

Förberedelsearbetet

Skärmavbild 2015-05-12 kl. 21.53.25Under den första lektionen i förra veckan (två timmar och fyrtio minuter) varvade jag teori och praktik. Jag började lektionen med att berätta om upplägget och att vi skulle träna oss på att gå på anställningsintervju – naturligtvis med koppling till det vi lärt oss under året i retorikkursen. ”Hur kan våra kunskaper i retorik hjälpa oss i en anställningsintervju?”– ja, detta blev frågan som hela lektionen utgick ifrån. I början av lektionen visade jag också upp den fiktiva tjänst som eleverna skulle låtsas söka. Jag kopierade en verklig annons nästan rakt av, nämligen vår egens skolas platsannons där vi för något år sedan sökte en lärarvikarie/receptionist. Jag skrev sedan om annonsen så att den skulle passa eleverna och övningen.

Här är platsannonsen som vi utgick ifrån.

Skärmavbild 2015-05-12 kl. 21.57.58Jag valde att presentera tjänsten redan i början av lektionen eftersom jag ville att eleverna skulle ha den i bakhuvudet under genomgången och övningarna som vi sedan gick vidare till. Resterande del av lektionen utgick ifrån en presentation i Google Drive, men denna del blev mer en interaktiv föreläsning varvad med övningar, snarare än en genomgång.

Här är presentationen som vi utgick ifrån.

Inledningsvis fick eleverna diskutera sina egna erfarenheter från intervjusituationer. I de grupper jag har gjort det här är det ganska många som har varit på intervjuer, men av det mer lättsamma slaget. En del har erfarenhet av telefonintervjuer och andra av gruppintervjuer (från exempelvis McDonald’s). Väldigt få har erfarenhet av mer ”seriösa” och djupgående intervjuer. Nästan ingen har blivit intervjuad av flera personer samtidigt. Det är också viktigt att komma ihåg att flera i varje klass aldrig har varit på någon intervju överhuvudtaget. Detta är viktigt att träna på alltså!

Därefter följde en diskussion om hur retoriken kan hjälpa oss i intervjusituationer. Eftersom vi är i slutet av kursen kom massor av förslag fram redan här. Vi gjorde också en inledande rollspelsövning i par som du hittar på sida 4 i presentationen som jag länkade till ovan. Att presentera sig själv kan ju verka hur lätt som helst, men det var det verkligen inte upptäckte många när de fick träna två och två. Vad ska jag fokusera på? Ska jag berätta om personliga erfarenheter eller jobbrelaterade erfarenheter? Ja, detta var frågor som dök upp och så fort osäkerheten kommer är det lätt att tappa kontrollen över rösten, mimiken och kroppsspråket. Vi tränade flera gånger och eleverna fick ge respons till varandra och förbättra sina svar. Eftersom vi i retorikgrupperna arbetar med en hel del gruppstärkande övningar är de ofta väldigt trygga och tajta med varandra. Det gör att vi kan diskutera våra ”misstag” öppet och skratta lite åt oss själva.

Skärmavbild 2015-05-13 kl. 13.14.01

Hannah Koert och Ingrid Wählby tränar tillsammans.

När det gäller genomgången tog vi oss an en sida i presentationen i taget och tränade i par allt eftersom. I slutet av lektionen gjorde jag en mer utförlig övning där eleverna fick sätta sig tre och tre. Precis som tidigare var en elev rekryterare och en arbetssökande (vi byter rollerna hela tiden så klart), men nytt var att varje grupp nu hade en tredje person som iakttog intervjun. Vi spånade frågor som skulle kunna tänkas dyka upp under intervjun med skolledaren nästa vecka och utgick ifrån dessa. Rekryteraren ställde denna fråga, och eventuellt följdfrågor. Den arbetssökande svarade utifrån bästa förmåga och med tipsen i bakhuvudet. Den tredje personen iakttog. Varje intervjuomgång pågick i några minuter och efteråt fick den som iakttagit ge respons utifrån sina iakttagelser. Responsen kunde handla om själva svaret, ordvalet, kroppsspråket… Eftersom just förmågan att ge respons ingår i retorikkursen blev det här ett utmärkt tillfälle för eleverna att träna på just det. Sedan bytte vi roller och körde laget runt två gånger.

Efter den här övningen hade vi ungefär en halvtimme kvar på lektionen och den fick eleverna ägna åt enskilda förberedelser. De utgick från de ”vanliga frågorna” i min presentation och fick förbereda sina svar genom att skriva ner dem i sina digitala portföljer.

Intervjuerna

Den här veckan har det varit dags för lektion två och anställningsintervjuerna. Rektor, biträdande rektor, VD och styrelsens ordförande har vikt varsin förmiddag eller eftermiddag och eleverna har fått gå på intervju en i taget ”på löpande band”. Alla fyra intervjuare var insatta i mitt lektionsupplägg och elevernas förkunskaper och ledde intervjuerna precis som om det var på riktigt. Intervjuerna var tio minuter långa och avslutades med att varje elev fick lite kort enskild respons kring vad de lyckades bra med och vad de kan tänka på i framtiden. Jag gjorde ett schema i förväg och i ena klassen såg det ut så här:

Skärmavbild 2015-05-12 kl. 21.39.12

I slutet av lektionen kom arbetsgivarna ner till klassrummet och gav kollektiv respons till alla elever. Dessutom tillkännagav de vilka två elever som hade fått jobbet om detta hade varit på riktigt. De berättade också lite kort om varför just dessa elever gjort ett extra bra intryck.

Skärmavbild 2015-05-12 kl. 22.13.05Skärmavbild 2015-05-12 kl. 22.14.09

Till vänster: Täby Enskildas VD Erik Drakenberg är redo att sätta igång med intervjuerna  Till höger: Gustav Hjelmqvist i S3 ska snart bli intervjuad

Det är andra året jag genomför det här och det är extremt uppskattat av eleverna. För det första uppskattar de att skolans ledning ställer upp och deltar i detta rollspel och för det andra lyfter många fram att det verkligen är en övning som de kommer att ha nytta av i framtiden. Inledningsvis blir de flesta väldigt nervösa men detta gör också att de förbereder sig mycket. Under intervjusituationen får de känna på och själva upptäcka vad de behöver tänka mer på inför en framtida intervju. Vad eleverna upptäcker beror naturligtvis på. Några blir till exempel ställda av vissa frågor, som till exempel när Poul Sörensen frågade om löneanspråk. Andra upptäcker att de behöver tänka igenom sina svar ännu mer och kanske underbygga med fler konkreta exempel och inte enbart återupprepa egenskaper som beskrivs i annonsen. Jag tycker att den här uppgiften blir ett utmärkt sätt att samla lite informellt bedömningsunderlag så här i slutet av terminen och jag tycker att den fungerar att använda i svenskkurserna också, där retorik ingår.

Skärmavbild 2015-05-12 kl. 22.18.01

Erik Drakenberg och Elvira Gylling Hjertström

Skärmavbild 2015-05-13 kl. 13.11.10

Styrelsens ordförande Poul Sörensen tar emot Lukas Eriksson. 

Skärmavbild 2015-05-12 kl. 22.25.24Skärmavbild 2015-05-12 kl. 22.19.29 Skärmavbild 2015-05-12 kl. 22.20.24

Dags för kollektiv respons till treorna på samhällsprogrammet.

Skärmavbild 2015-05-13 kl. 18.22.52

Ingrid Crabo, biträdande rektor och Poul Sörensen ger respons till ekonomitreorna.

Skärmavbild 2015-05-12 kl. 22.22.27

Tisdagens ”vinnare”: Robert Andersson och Clara Roman.

Skärmavbild 2015-05-13 kl. 18.21.50

Onsdagens ”vinnare” Elin Granström och Sheila Grimstig.

Passion för lärande. 

Jag leder TLC på min skola och de senaste gångerna har vi fokuserat en hel del på lusten att lära och vår skolas vision: ”Passion för lärande”. I TLC-gruppen bestämmer vi våra diskussionsteman tillsammans och att vi ville prata om det här bottnade i att vi ibland känner att det blir extremt mycket fokus på kunskapskrav, matriser och betygshets – både från elevernas håll och lärarnas. Kunskapskraven och betygen är centrala så klart, men det är lusten att lära också. I min TLC-grupp har vi diskuterat: ”Hur väcker vi lust, nyfikenhet och passion för lärande i klassrummet?” Detta mynnade ut i att vi på efterföljande möte delade med oss av upplägg, övningar och samarbeten som har fungerat bra, uppskattats av eleverna och samtidigt varit utvecklande. Jag blev inspirerad av kollegorna i min grupp och bestämde mig för att vidareutveckla upplägget med anställningsintervjuerna som jag inledde förra året i mindre skala. Jag är verkligen nöjd med resultatet och det var roligt att se eleverna bli så stärkta i sin egen förmåga och få så mycket positiv respons av rekryterarna.

Skärmavbild 2015-05-13 kl. 18.22.12

Övningen fungerar också att göra i mindre omfattning i svenskkurserna, och då kan ju antingen läraren agera intervjuare, eller så kan eleverna helt enkelt utföra rollspelet två och två och spela in intervjun. Om du blir sugen på att prova får du gärna använda mitt material om du källhänvisar till mig!

Åsa Edenfeldt

Publicerat av

Jag är gymnasielärare i svenska och psykologi i norra Stockholm och författare till boken Läskompetens - lässtrategier för gymnasiets svenskkurser. Här på bloggen skriver jag om språkutvecklande arbetssätt, läsundervisning med äldre elever, digitalt läsande och skrivande samt naturligtvis undervisningen i mina ämnen. Välkommen hit!

4 thoughts on “Anställningsintervjuer ”på riktigt” – retorik i gymnasieskolan

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s