Om dela-kulturen på vår skola

När jag är ute och föreläser kring läsförståelse, språkutvecklande undervisning eller vetenskapligt skrivande återkommer jag ofta till den så kallade dela-kulturen på vår skola, eftersom jag i externa föreläsningssammanhang gärna vill betona vilken framgångsfaktor den har varit. Jag tycker nämligen vår skola i allra högsta grad präglas av en stark dela-kultur och vid varje läsårsstart blir jag påmind om den lite extra, i och med att nya lärare betonar och lyfter fram hur tydlig den faktiskt är. Eftersom jag varje termin besöker många olika skolor i skilda kommuner, och även träffar lärare i andra sammanhang, möter jag också lärare som vittnar om att så inte är fallet på alla skolor.

Att vara lärare idag innebär att den som vill kan vara del i en digital dela-kultur utanför den egna arbetsplatsen. Bloggar, lärarpoddar, sociala medier och olika forum möjliggör detta! Men vad är det egentligen som avgör om en dela-kultur infinner sig eller inte på en enskild skola? En förklaring är naturligtvis att medarbetarna på arbetsplatsen är öppna och generösa (sådana har vi många hos oss)! Samtidigt är jag övertygad om att den också är något man systematiskt kan arbeta fram på en skola. På Täby Enskilda Gymnasium har vi exempelvis följande rutiner som jag tror har spelat en viktig roll:

  • Alla nyanställda får en mentor – oavsett om du är helt nyexaminerad eller har arbetat i många år på andra arbetsplatser. Det ingår i förstelärartjänsten att vara mentor för nya lärare.
  • Vi arbetar i google drive, som i sig möjliggör och uppmuntrar delning. Även om dela-kulturen inte i första hand är en fråga om teknik, så underlättar google drive minst sagt arbetet.
  • I svensklärargruppen, för att nämna ett exempel, samplaneras det frekvent. I slutet av varje år har vi ett längre reflektionsmöte där vi delar våra ”bästa” och ”sämsta” exempel från kurserna vi undervisar i. Allt dokumenteras och sparas! Det blir en utmärkt digital bank för de som ska ha samma kurser nästa läsår, en bra bas helt enkelt. I vår gemensamma ämneslogg länkar vi till planeringar, övningar och spännande artiklar och youtube-klipp som vi använder och stöter på.
  • Vi har ett utförligt dokument på skolan – Checklista för ny personal. Här har vi samlat all information som kan vara bra för den nyanställda att känna till, rörande skolans policydokument, elevhälsa och pedagogiska organisation bland annat. Här finns också länkar till skolans utrymningsplan, bokningssystem, personalhandbok och mycket annat. Här finns grundläggande och central information om handledarrollen på vår skola, om hur man går tillväga när man upptäcker något som inte fungerar eller är sönder och om vårt vikariesystem. Allt som är bra att veta som ny, helt enkelt. Samlat och länkat till i ett enda dokument. Smidigt!
  • Vi auskulterar hos varandra varje år, systematiskt inom ämnesgrupper eller programråd eller över ämnes- och programgränser.
  • På studiedagar, uppstartsdagar och utvecklingsmöten har vi blivit bra på att ta tillvara interna krafter, vi ordnar teach meets där olika lärare får dela med sig av sina erfarenheter och tankar kring och exempel från undervisningen.
  • Vi har sedan många år ett strukturerat kollegialt lärande som leds av skolans pedagogiska ledning tillsammans med förstelärarna. Läs gärna mer här på bloggen (under fliken ”kollegialt lärande”) om vad vi har gjort om du är nyfiken!
  • Vi har alltid en två dagars kickoff, ofta i skärgårdsmiljö, med fokus på samarbete och gemensam uppstart. Vi arbetar mot gemensamma mål och har olika teman för varje läsår. Fokus är på att lära känna varandra och umgås.
  • Vi bordsplacerar och gruppindelar inte bara elever utan också lärare på pedagogiska utvecklingsmöten och studiedagar. Allt för att göra det möjligt att mötas i så många olika konstellationer som möjligt.
  • Vi har personalaktiviteter varje termin – fokus på trivsel!

Inte minst har vi genom åren pratat mycket om vilka vinster det innebär när vi lärare delar med oss, inte bara av konkreta undervisningsupplägg utan tips, strategier, tankar och erfarenheter. Dela-kulturen bygger ju på en grundidé att samhörigheten ökar när vi delar med oss till varandra och att vi kan lära av varandra, och på så sätt nå högre måluppfyllelse och åstadkomma mer än vad vi gör var och en för sig.

Vi kan hela tiden utvecklas och bli bättre och i nuläget håller min programchefskollega på att arbeta fram ett mer specifikt förslag på hur ett introprogram för nya lärare kan se ut. Som mentor kan det nämligen vara bra att få förslag på vad man kan ha fokus på under olika delar av året. I dokumentet ska också framgå vilken roll biträdande rektorn, programchefen, elevhälsan och datateknikern har för att göra uppstarten så bra som möjligt för den nya läraren.

Jag är övertygad om att den som möts av en dela-kultur själv gärna vill bidra till den, vilket gör att att det systematiska utvecklingsarbetet i detta avseende förhoppningsvis sprider positiva ringar på vattnet. För mig är en stark dela-kultur helt klart avgörande för min trivsel på arbetsplatsen. På vilket sätt arbetar ni på din skola för att skapa en dela-kultur? Har du några tips till oss? Lämna gärna en kommentar!

Åsa Edenfeldt

 

 

Publicerat av

Jag är gymnasielärare i svenska och psykologi i norra Stockholm och författare till boken Läskompetens - lässtrategier för gymnasiets svenskkurser. Här på bloggen skriver jag om språkutvecklande arbetssätt, läsundervisning med äldre elever, digitalt läsande och skrivande samt naturligtvis undervisningen i mina ämnen. Välkommen hit!

Lämna en kommentar