I förra veckan skrev jag ett inlägg om hur viktiga elevernas reflektioner är för deras egna lärande och hur jag kan använda dessa som underlag för att planera den fortsatta undervisningen. Många tidigare inlägg har också handlat om samma ämne. Här tänkte jag nu dela med mig av en mall och hur vi startar upp arbetet i klassrummet!
Första lektionen i varje kurs skapar eleverna en lärlogg. (För att undvika förvirring: Jag har tidigare kallat dessa portföljer men har nu ändrat benämningen till lärlogg). Jag har skapat en mall för årets lärloggar och den ser ut så här. Du får gärna använda den om du har nytta av den!
Första lektionen gör vi följande:
- Jag lägger ut en länk till lärloggsmallen i min lektionslogg som är delad med eleverna.
- De klickar på länken, gör en kopia och döper sina lärloggar enligt modellen ”Kurs Klass Lärlogg Förnamn Efternamn”, vilket exempelvis kan bli ”SV2 S15b Lärlogg Adam Andersson”. De tar bort ”kopia av…”
- De skriver in sitt förnamn och efternamn längst upp i loggen.
- De delar med mig och gör mig redigeringsbehörig (jag ber dem kryssa ur rutan ”meddela personer om delning” så slipper jag få mängder av mejlnotiser).
- Vi börjar använda lärloggen redan första passet. De skriver när jag ställer frågor om innehållet i undervisningen eller när jag vill att de ska reflektera kring lärandet. Här skriver de också sina föreläsningsanteckningar och anteckningar från gruppdiskussioner, bland annat.
- Efter lektionen gör jag en sökning på ”SV2 S15b Lärlogg” i min drive och får då upp alla elevers lärloggar i en lista. Jag brukar spara dem i en mapp på driven men det är ju inte nödvändigt, det går att göra en enkel sökning efter varje lektion eftersom alla lärloggar är döpta enligt samma princip. Det viktiga är att jag snabbt kommer åt alla lärloggar samtidigt. Det måste vara tidseffektivt – något som ger mycket och tar lite tid!
- Det är främst reflektionerna kring lärandet och undervisningen som jag läser igenom efter lektionen (inte deras försläsningsanteckningar och annat såvida jag inte är ute efter att bedöma/ge respons). Så fort de skriver en reflektion ska rubriken vara Reflektion så att jag snabbt hittar dem och bara behöver lägga en kort stund på att läsa igenom dem efter lektionen.
Åsa Edenfeldt
Tips! Du kan automatisera hela processen, med att skapa dokument och döpa dem efter elevernas namn, med hjälp av google classroom.