Uppdrag: Retorikkonsult för en dag! Om ämnesövergripande samarbeten och uppgifter med verklighetsanknytning

Ämnesövergripande samarbete i marknadsföring och retorik

Jag tänkte dela med mig av ett samarbete som jag gjorde tillsammans med min kollega idag. Det krävde inte någon tidskrävande förberedelse, öppnade upp för träning av viktiga förmågor, uppskattades av eleverna och föll väldigt väl ut! Uppgiften utfördes i kursen retorik men skulle lika gärna kunna göras inom Svenska 3 där retorik (analys av framställningar och användningen av retoriska begrepp) har en central roll. Det var min kollega i ekonomiämnen, Ellinor Björnegren, som initierade samarbetet och även om vi hade ont om tid i retorikkursen nu före påsklovet var idén för bra för att säga nej till.

Skärmavbild 2015-03-24 kl. 20.00.51

Ellinors elever arbetar just nu med en uppgift i kursen Marknadsföring där de har fått i uppdrag att presentera en affärsidé inför ett företag (”på riktigt”) inne på deras huvudkontor nästa vecka. Dessa elever läser inte retorik men har förberett presentationer där de ska sälja in sin idé till företaget i olika grupper. Idag fick mina retorikelever chans att agera retorikkonsulter till dessa elever. Syftet var att marknadsföringseleverna skulle få chans att framföra på scen inför en provpublik en vecka före det ”riktiga” framförandet men också få konkreta och förhoppningsvis värdefulla tips för att finslipa sina framföranden och presentationer. Retorikeleverna fick prova på att kliva in i en yrkesroll och använda sin retoriska expertis och god samtalsteknik till att ta marknadsföringseleverna till en ny nivå.

Uppdrag med verklighetsanknytning

Vi la upp det så att alla retorikelever (25 personer) var publik och en marknadsföringsgrupp i taget kom in i salen (i vårt fall en bio med bioduk, biostolar och en scen) och presenterade sin säljidé. Sedan gick jag och Ellinor ut med gruppen som hade hållit i sin presentation, och de retorikelever som skulle ge respons/vara konsult till just dessa elever. Retorikeleverna fick sedan i dialog med marknadsföringseleverna samtala om och lyfta fram styrkor och utvecklingsområden. Som stöd förSkärmavbild 2015-03-24 kl. 19.19.17 sin respons använde retorikeleverna den självskattningsmall som vi använder i retorikkursen. Dessa elever hade även i förväg delat upp olika retoriska områden mellan sig vilket innebar att alla i gruppen kunde vara aktiva när de gav respons. Eleverna tog uppdraget på allvar och kände verkligen att de hade något att bidra med och det var oerhört givande att sitta bredvid och lyssna till samtalen.

Avslutande reflektion

Lektionen avslutades med att mina retorikelever fick reflektera på egen hand kring följande i sina digitala portföljer:

Skärmavbild 2015-03-24 kl. 20.02.52

Många elever uttryckte att de uppskattar uppdrag där de får kliva in i en yrkesroll. Denna grupp hade tidigare under terminen haft besök av en universitetsstudent som läser till retorikkonsult, och tyckte att detta var ett kreativt efterföljande uppdrag. De uppskattade att uppdraget var på riktigt och att det var roligt att vara med och bidra till att presentationerna ute på huvudkontoret förmodligen kommer att gå ännu bättre för marknadsföringseleverna.

Variation och viktig återkoppling

I retorikkursen men även i svenskämnet ska eleven analysera retorik med hjälp av begrepp. Det är givande och lärorikt att analysera kända tal av olika slag, men den här uppgiften blev ett sätt att variera undervisningen. När elever analyserar tal i klassrummet upplever de inte alltid att det finns en mottagare på samma sätt som det fanns idag. Nu riktade de sig till en tydlig grupp och de kunde tydligt se syftet med sin analys och sin respons. Som lärare ger mig en sådan här lektion också viktig återkoppling. Jag, och eleverna själva, får syn på hur mycket de behärskar när det gäller att ge respons och att göra olika retoriska val för att uppnå olika syften och tilltala en viss publik. Det ger mig värdefull information om hur jag ska planera min framtida undervisning.

Att ta ansvar för sitt eget lärande

För eleverna blir det ett sätt att ta ansvar för sitt eget lärande, tycker jag. Just i retorikkursen brukar jag trycka extra mycket på detta – att jag som lärare successivt avskaffar mig själv som ”experten” så att de kan bli sina egna retorikkonsulter i olika situationer. I mångt och mycket handlar ju kursen om att just utifrån Skärmavbild 2015-03-24 kl. 19.14.18den specifika situationen hitta det som gör att publiken blev övertygad. I detta ska eleverna mot slutet inte vara beroende av mig utan lita på sin egen förmåga och ha en teori att vila på. Detta tycker jag verkligen att eleverna fick chansen att visa idag. Eftersom de var konsulter åt elever som inte läser retorikkursen fick de också anpassa sin respons och måna om att den skulle uppfattas som konkret och framåtsyftande. Min känsla var att de växte av uppdraget och för egen del blev jag återigen påmind om hur roligt det är att jobba tillsammans med en annan lärare – och att värdefulla samarbeten inte behöver vara extremt tidskrävande! Jag kommer att prova liknande upplägg och samarbeten igen och det kan ske inom ramen för många olika ämnen.

Åsa Edenfeldt

Publicerat av

Jag är gymnasielärare i svenska och psykologi i norra Stockholm och författare till boken Läskompetens - lässtrategier för gymnasiets svenskkurser. Här på bloggen skriver jag om språkutvecklande arbetssätt, läsundervisning med äldre elever, digitalt läsande och skrivande samt naturligtvis undervisningen i mina ämnen. Välkommen hit!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s